Прем'єра симфо-рок шоу "Show Must Go On" у Запорізькій обласній філармонії тричі збирала повну залу.
Два аншлагові концерти академічного симфонічного оркестру під орудою лауреата міжнародних конкурсів Дмитра Мітніка пройшли напередодні Нового року. Усі бажаючі не змогли потрапити на програму з легендарними рок-хітами в незвичайному оркестровому виконанні, тому на численні прохання слухачів у філармонії вирішили провести додатковий концерт 19 січня.
Неймовірна прем’єра і завершила собою різдвяно-новорічні заходи, навіть красуню-ялинку і святкові фотозони до концерту вирішили не розбирати.
Прокляті рашисти ледве не зірвали його проведення. Через повітряну тривогу майже на годину довелося затримати початок, вдруге сирени пролунали, коли прозвучала половина хітів. І знову очікування відбою, яке тривало майже 40 хвилин.
Але жага послухати легендарні рок-хіти у виконанні академічного симфонічного оркестру під керуванням улюбленця публіки Дмитра Мітніка була настільки великою, що запоріжці терпляче чекали, коли ж знову можна буде насолоджуватися грою музикантів і майстерністю вокалістів. І дочекалися!
Хоча, звісно, дві тривалі тривоги на один концерт — це велике психологічне випробовування. І перш за все для учасників концерту. Та й для глядачів також, тому що у таких випадках ніхто не може знати — вийдуть артисти знову на сцену чи ні. Але - обійшлося.
І запоріжці, особливо старшого віку, мали змогу насолодитися легендарними рок-композиціями, переважна більшість яких з’явилася у роки їхньої молодості.
Сучасне аранжування для симфонічного оркестру зробив артист оркестру Андрій Нетреба, який виконав колосальний об’єм роботи
. Над прем’єрою у філармонії почали працювати влітку. Склали список рок-хітів, проводили обговорювання, які композиції зможуть виконати оркестр і солісти — учасниця 12 сезону вокального шоу "Голос країни", солістка гурту FAR4 Сабіна Сафарлі, дипломант престижного всеукраїнського фестивалю-конкурсу «Червона рута» Маріам і володар Гран прі всеукраїнських та міжнародних конкурсів Денис Ліпатов.
Репетиції тривали кілька місяців. І результат вийшов просто вражаючим! Грандіозне симфо-рок шоу "Show Must Go On" стало справжньою феєрією музичних емоцій!
Ведучі програми — Світлана Холод і Микола Петюк розповідали історію створення легендарних рок-пісень та наводили цікаві факти про композиції та їх виконавців.
“Рок – музика, що змінила світ! Ці композиції стали символами цілого покоління. Вони запалюють серця та надихають мільйони людей по всьому світу. Рок — це не лише потужні ритми. Це вираження протесту, свободи і любові. Кожна пісня — це історія, що нагадує нам про важливість єдності, сміливості та справжності”, - підкреслили ведучі.
Неймовірна програма почалася з пісні "The Final Countdown" рок-гурту Europe і з “Увертюри” до рок-опери Ендрю Уеббера і Тіма Райса "Jesus Christ Superstar", яка стала одним з найзнаковіших явищ у культурі другої половини XX сторіччя.
Також прозвучали відомі композиції Aerosmith - I don’t want to miss a thing (Сабіна Сафарлі), The Beatles - Come Together (Денис Ліпатов), Scorpions - Still Loving You (Маріам), Quieen - Bogemian Rhapsody (соліст оркестру Дмитро Княжицький), Джеф Бек - Star way (солісти оркестру Сергій Новіков та Олег Павлов), The Hardkiss - Кораблі (Сабіна Сафарлі), Led Zeppelin - Stairway to Heaven, Deep Purple - Smoke on the Water, Quieen - We will rock you (Маріам), Дж. Майкл - Last Christmas (Денис Ліпатов).
"Show Must Go On" - остання пісня, яку записав Фредді Мерк'юрі, який на той час хворів на СНІД і вже дуже погано себе почував. Вважається, що можливо саме передчуття близької смерті дозволило Фредді Мерк'юрі так проникливо виконати "Show Must Go On".
Ця композиція стала останньою і на цьому чудовому концерті, а голосиста Сабіна Сафарлі зірвала просто-таки бурю аплодисментів.
Намагалися максимальнео догодити публіці
“Пріоритети цим творам були надані тому, що іх, в основному, усі знають, - зазначив після концерту диригент Дмитро Мітнік. - Ми намагалися максимально догодити публіці, яка завжди пізнає знайомі мелодії. І наше симфонічне звучання, коли всі грають “наживо”. Система симфонічного оркестру, симфонічного концерту не порушена — ось в чому унікальність цього концерту.
Окремо хотів би відзначити роботу звукорежисера Сергія Богданова. У нас сцена маленька для таких концертів. Треба дуже багато мікрофонів, підзвучок тощо, які є “законом жанру”, без них не вийде гарно.
Сергій проявив себе як професіонал високого класу, він зміг зробити все на найвищому рівні! У наш час перемігшого дилетантизму це, на жаль, стає незвичним, але мене завжди професіоналізм фахівців своєї справи захоплює.
Яскраво показали себе солісти оркестру — Дмитро Княжицький, Олег Павлов, Сергій Новіков. Мені не соромно за оркестр, за музикантів! І солісти-вокалісти молодці! Вони дуже хвилювалися, переживали перед виступами.
У чому була складність? Нам треба було на філармонійній сцені створити студію, і якій записується платівка. Там є свої умовності - зокрема, кожний шурхіт чутно. Звучання при порожній залі на репетиціях було одне, коли її заповнили слухачі — трішки інше. Але це вже деталі. Ми дуже старалися і я сподіваюсь, публіка залишилася задоволеною".
Прем’єра симфо-рок шоу "Show Must Go On" пройшла у філармонії тричі. І таку ж кількість разів з програмою “Перформанс до Різдва” виступав симфонічний оркестр Запорізької міської дитячої філармонії Sympho Kids, яким також керує Дмитро Мітнік.
Учні мистецьких шкіл Запоріжжя виконали твір “Різдвяні симфонізми” Івана Небесного. Прем’єра програми відбулася на сцені ЦКП “Орбіта”, і ще два рази юні таланти грали на сцені обласної філармонії. Це були феєєричні концерти, які також, як і "Show Must Go On", проходили з аншлагами. Переважну частину глядачів складали, звісно, родичі юних музикантів - батьки, бабусі і дідусі, знайомі.
Цікаво, що на Різдво-2023 цей твір звучав з цієї ж сцени у виконанні академічного симфонічного оркестру обласної філармонії під керуванням заслуженого артиста України Василя Коваля. Це був спільний проєкт провідних творчих колективів філармонії — оркестру і академічного ансамблю козацької пісні і танцю “Запорожці”, учасники якого виконували щедрівки і колядки. На цей раз їх виконували дитячі колективи.
“Я підійшов до Василя Севериновича і сказав, що потрібні ноти цього твору, його будуть грати діти. Він надзвичайно гарна людина, сам віддрукував всю партитуру та голоси, - розповідає Дмитро Мітнік. - Ось тут лежав отакенний (показує) стос паперів! Готувати програму почали з кінця вересня, коли зібрався оркестр”.
З оркестром міської дитячої філармонії Дмитро Мітнік співпрацює, за його словами, 6 років. Проводить репетиції як диригент, готує до концертів. Взагалі-то оркестр існує більше років, просто раніше він “кочував” між музичними школами, у ньому змінювалися викладачі. А потім творчий колектив став оркестром міської дитячої філармонії і ситуація стабілізувалася.
Дмитро Мітнік зазначає, що велика заслуга у цьому заступника директора департаменту-начальника управління культури департаменту культури і туризму Запорізької міської ради Катерини Прокоф’євої.
Перший концерт Sympho Kids відбувся у філармонії в 2018 році, за диригентським пультом стояв народний артист В’ячеслав Редя, якого виступити з оркестром попросив Дмитро Мітнік. Успіх був шалений! Не дивлячись на те, що якість звуку могла б бути кращою, але як зазначає пан Дмитро, “це ж діти!”
Потім з юними музикантами два роки виступала диригент Надія Другова, яку попрацювати з талановитими дітьми попрохав вже В’ячеслав Васильович.
Коли почалася повномасштабна війна обидва диригенти (хто раніше, хто пізніше) покинули Запоріжжя. А Мітнік залишився. І продовжив працювати з юними музикантами. В дитячому оркестрі, як розповів диригент, залишилося 15 виконавців.
До повномасштабної війни їх було 65, як в академічному симфонічному оркестрі філармонії. Зараз грають 48.
“Як би я серйозно не ставився до музики, але в питанні з дітьми вона вторинна. Первинна вона, коли працюєш з дорослими музикантами.
На репетиціях оркестру в філармонії кажу музикантам : “Нічого особистого! Тільки робота! Ніяких емоцій”. В основному, вказую, що не так і що я хочу, щоб було. Ми ж робимо спільну справу, працюємо на класний результат.
А в роботі з дітьми я роблю вигляд, що музика — головне. А головне для мене — їх здружити, без цього оркестр не зазвучить.
Різниця між дорослим оркестром і дитячим кардинальна і основна: дорослі грають за гроші, діти — за ідею. Коли діти роблять, що я їм кажу, як грати цю музику, вони самі чують, що виходить.
І дуже важливо, що діти мене люблять. А все тому, що у мене в дитинстві були геніальні музичні педагоги — Фріш Євген Ісакович і Крючков Борис Антонович, в дитячому духовому оркестрі.
У ті часи у Запоріжжі було багато духових оркестрів, діти “лабали” крутіше, ніж дорослі. Тоді я зрозумів, що вміють діти, якого результату вони можуть досягати, якщо підібрати відповідний репертуар, створити відповідну обстановку — дружелюбну, з жартами-примовками тощо”, - розповідає музикант.
Звичайно, в дитячий оркестр є відбір. Як каже Дмитро Мітнік, потрібні граючі виконавці, а їх все менше і менше, бо “гаджети погано впливають на дітей”.
“Музика — це така справа, в якій присутня багатозадачність. Дитина повинна навчитися в один момент робити кілька справ: слухати, яку ноту взяла, рахувати, грати, читати ноти, - каже диригент і додає: - Діти воєнного часу мають свої особливості. Ті, в кого є діти, ці особливості знають. Я повинен їх нівелювати захопленням до музики.
Якщо мені вдалося це зробити — значить, моя задача на сьогодні виконана. Немає мети — виконати все відразу, у тому об’ємі, який потрібен. Маленькими кроками, з акцентуванням уваги на досягнутому результаті. Це також - специфіка роботи з дітьми!”
Цікаві факти
- Пісня від Діка Мораса, Тоні Брауна та гурту Aerosmith стала справжнім гімном кохання, коли вийшла у 1998 році як частина саундтреку до фільму "Армагеддон". І одразу – неймовірна популярність, найвищі позиції в хіт-парадах, численні нагороди, включаючи номінацію на "Оскар" за найкращу оригінальну пісню. З тієї пори, композиція є символом романтичних моментів у кінематографі та весільних церемоніях, бо в тексті - палке бажання бути поруч з коханою людиною, не пропускаючи жодної миті.
- Одна з найромантичніших балад в історії рок-музики — "Still Loving You" від легендарного гурту Scorpions. Найвідоміша рок-балада 80-х стала однією з їх музичних візитівок, легко досягла вершин чартів у багатьох країнах і стала символом рок-балад 80-х років. Чотири десятки років її вважають справжнім гімном кохання та розлуки, надії на другий шанс, що робить її близькою та зрозумілою мільйонам людей в усьому світі.
- Одна з найепічніших і найвідоміших композицій в історії рок-музики — звісно, це «Богемська рапсодія» від легендарного гурту Queen! Створив її Фредді Меркьюрі у 1975 році і одразу вона стала вважатися справжнім культурним феноменом, адже поєднує елементи рок-опери, балади та навіть класичної музики. Її унікальна структура, що складається з кількох частин — від спокійних мелодій до потужних хорових вставок — вражає слухачів і досі. Перші ж акорди цієї пісні впізнає навіть далекаі від світу рок-музики людина.
- «Smoke on the Water» від гурту Deep Purple - яскравий приклад того, як творчі люди вміють робити з лимона лимонад, а з пожежі, яка зламала плани – легендарний хіт на роки. У 1971 у швейцарському містечку Монтре, в приміщенні казино на березі Женевського озера гурт Deep Purple планував записати свій новий альбом. Але хтось із глядачів випустив ракетницю в стелю, і будівля загорілася. Тож, "Smoke on the Water" - справжня історія, що записана в нотах!
Підготувала мистецтвознавиця Світлана Холод .
Фото Запорізької обласної філармонії і Сергія Лаврова